tisdag 23 oktober 2012

Domen mot One Ways reklam

Nu är domen mot One Ways annonsering publicerad offentligt på Reklamombudsmannens hemsida. Här hittar ni hela Reklamombudsmannens (RO) dom mot One Way och deras reklam...
http://www.reklamombudsmannen.org/uttalande/banner-for-skidor-fran-one-way

För er som inte hängt med från början
- I juni anmälde jag och en till privatperson deras annons till RO. Om det kan du läsa här! 
- I slutet på september fick jag domen. Om det kan du läsa här.
Andra som reagerade var bland annat landslagsåkaren Maria Rydqvist, och fantastiska bloggaren Lisa. Hennes kloka inlägg läser du med stor behållning här! 

Jag bifogar ett urklipp på deras eget "svar" på våra anmälningar...

(...)Det finns inga intentioner åt det sexistiska hållet och dagens skidåkare är mycket mer utmanande och lifestyleorienterade än vad som varit fallet förut. Annonsören tror inte att en bild som denna inom andra sporter eller gällande andra typer av produkter än produkter ens hade fått en kommentar men längdskidåkningen har och är fortfarande en relativt traditionell idrott.

Det finns idag exempel på både annonser och övriga bilder där man visar betydligt mer och där man rent av inte bär kläder över huvud taget och det är inte fallet i denna annons. Annonsören bifogar ett fåtal exempel på annonser och bilder där till exempel toppåkarna i det norska damlandslaget tränar i bikini.(...)

Det känns som ganska klassisk retorik att åberopa - vi är inte värst! Nä, men det gör ju inte att er marknadsföring är mer okej? Eller att ni blir utan ansvar att förbättra er?

Och, är det något som är traditionellt är det väl den typ av illaluktande sexism och könsroller som de förmedlar med denna typ av reklam?

Jag lade även in en länk till domslutet på deras Facebook-sida. Får se hur länge den får vara kvar?

En dom från RO leder inte till så mycket mer än just en dom, kanske ett pressmeddelande och i bästa fall en negativ uppmärksamhet som leder till att de nästa gång gör klokare avvägningar och börjar fundera. Men det är i bästa fall.

9 kommentarer:

Fridah sa...

"Dagens skidåkare är mycket mer utmanande och lifestyleorienterade än vad som varit fallet förut". AAAAAAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA.

Anonym sa...

Ja OW är HELT ute och cyklar här! Eller...
https://twitter.com/VibekeSkofterud/status/260710387878600705/photo/1

andreas sa...

krigare! :) kram

Jonna sa...

Hej Anonym!
Frånsett att jag reagerat på själva marknadsföringen, så menar jag med One Ways svar att det bygger på en ganska klassisk retorik, att så länge det finns andra som gör samma sak så har man själv inget ansvar? Eller, så länge det finns andra som är värre så behöver inte vi bättra oss.

Att Vibeke, som är en fantastisk skidåkare, väljer att visa sådana här bilder får stå för henne. Jag tycker inte hon är en sämre skidåkare för det. Sen kan jag ifrågasätta varför man väljer att göra det och vad man vill uppnå med det, vad det står för osv osv. Men det är en annan diskussion.

Elina sa...

Heja heja heja! Du bra. De knäppa.

Ingmarie sa...

Heja dig! Även om det inte "blir" någon dom så är det en markering.
BRA! :-)

Anonym sa...

Du missar poängen, du spelar ju OW precis i händerna! Av samma skäl som dom norska tjejerna tar av sig kläderna, uppmärksamhet! Världens äldsta trick och du går på det: Lite naket - sen kommer uppmärksamheten.

Jonna sa...

Hej igen Anonym! Jag förstår din poäng, och visst, de får uppmärksamhet på detta sätt. Samtidigt kan jag inte riktigt hålla med om "att tiga ihjäl" fenomen fungerar heller. Jag tror ändå på att ta upp saker till ytan och ha en diskussion kring det. Läs bl.a Lisa Ströms inlägg om frågan, och hur objektifiering enligt forskning påverkar kvinnor (och män) och deras självbild och mående.

Jag bifogar även en annan kommentar som jag fick från tjej på Facebook.

"Har sett en annan reklambild från samma märke, med lättklädda kvinnor som posar på fjället och bredvid, en atletiskt man som tävlar. De visar ju tydligt vilken bild de har av män och kvinnor i denna värld. Kvinnor som objekt, män som subjekt, kvinnor som passiva, män som aktiva. Inga ideal vi behöver!"

Oavsett om OW säljer fler skidor eller inte pga min och andras "rapportering" om detta, så ångrar jag inte att jag reagerade. Och jag tror ändå, naivt eller ej, att de tappat en och annan potentiell kund också. Mig t.ex.

Emelie Hummel sa...

BRA JOBBAT!