lördag 1 november 2008

Vintervarvet 14 km!


Sitter nu hemma i mitt kök och äter korv med bröd och är så glad, så glad, så glad över dagens lopp! Det gick så bra! (så nu måste jag få ge en resumé och så, det är ju ändå en temablogg!) Jag hörde innan loppet att det skulle vara is första km och sedan bli fria vägar, så det var skönt. Solen strålade men det var kallt och jäkligt. Hade på mig överdragskläder fram tills minuter innan start. Mamma var superbra supporter! Sen gick skottet och det var bara att dra iväg... Hakade på en Borlängekille första kilometrarna. Frågade honom om hans mål och det var cirka samma som mitt (att hålla 5 min/km) och nå 1.10 totalt, helst under. Såg vid första km-angivelserna att vi höll bra fart cirka 4.35/km. Vid cirka 3 km hängde vi på tre st friidrottare från Kvarnsveden, två killar och en tjej. Vid 5 km lossnade det rejält, jag är alltid seg i början och tycker allt känns stelt och jobbigt. Insåg att vi höll bra hastighet och tänkte att nu jäklar fortsätter jag löpa med dem här. Mellan 6-13 km gick det så bra, kände mig lätt och stark och vi turades om att "dra". Borlängekillen verkade inte vilja springa med oss så han lade oss några hundra meter framför.


Vid cirka 11-12 km drog jag och en av killarna ifrån de andra två lite, kände mig så pigg och ville försöka pumpa ut allt jag hade sista km. Vi peppade varandra också, så kul! De var så himla trevliga och de insåg nog inte hur mycket de faktiskt hjälpte mig... Vid 13 km började det bli riktigt tungt, för att inte tala om sista femhundra då jag var totalt slut och tyckte det kändes som en evighet kvar... men höll i ganska bra och orkade öka pyttelite sista hundra metrarna - inne på Kvarnsvedens friidrottsbana. Mamma hejade på och det var otroligt skönt att passera mål! När de dessutom sade att jag var snabbaste tjejen i 14 km klassen så blev jag ännu gladare! Även om det bara var motionsklass. Fick jättefina handdukar och en tvål. Jag fick en tid på (enligt egen klocka, kan korrigeras något) 1.08.45 vilket jag var otroligt nöjd med, jag hade varit nöjd även med 1.09.59 så det var en enorm bonus att hamna under 1.09! Vilket innebar en kmhastighet strax under 5 min/km.
Nu är det bara festen kvar... på bilden jag och mina medlöpare från Kvarnsveden efter målgång.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Grattis gumman, vad duktig du är!

Anonym sa...

Stolt och glad är jag över dig som vän och löpare. Du är super!

Anonym sa...

bästa bästa duuu! grattis igen!

Anna (Orka mera) sa...

Bra jobbat!!! Ser härligt ut med all snö!!

Anonym sa...

ja vad vackert med snön! Och Grattis till en sån bra prestation! Jag är onekligen lite avundsjuk, tycker att det är så ballt med långdistans- löpning, det där strävsamma och jävlar-annamat som man måste ha och sen den där fullkomliga lycko känslan efteråt, varför knarka när man kan springa 1.4 mil : ) Hurra för dig!/ Tora