söndag 19 december 2010

En julig helg...


Ordförklaring - Tjockbulla (även kallad bakubulla)

Tjockbulla är ett mjukt bröd som gräddas i vedeldad bakugn. Ingredienser är bl.a. rågsikt, vetemjöl, anis, fänkål, sirap. Inget julbord utan tjockbulla! Första åren jag var med och bakade var jag ofta hänvisad till paketeringen, dvs borsta rent brödet från överflödigt mjöl och ev. sot, skära det och lägga det i plastpåsar. Nu känner jag att behärskar både att göra deg, ämnen och baka ut brödet. Men att grädda det får pappa fortsätta med...
Ni ser även vår gran 2010! Den är så fin, så fin och nu luktar det både gran, julskinka, hyacinter och kryddnejlikor i vårt hem.JW gjorde en fin julapelsin.

6 kommentarer:

mbh sa...

Livskvalité i dess ädlaste form :)

julia sa...

åh vad mycket julmys! och tjockbulla är såklart ett måste!

Elina sa...

mysigt! sno mina bilder bara, gör det ;)

Andrej sa...

Låter gott!

andreas sa...

vilken konstig gran haha kramar

elly sa...

jag har blivit så dålig på att kolla bloggar nu för tiden. och skriva också, för den delen.

jag försöker ju, precis som du, att lära mig den ädla konsten att baka bröd i stenugn (hos oss säger vi för övrigt bakubulla). att baka och grädda är inga problem, ens med tuttulen, men att göra deg har jag ännu inte vågat mig på.

väldigt fina kort från julen och runtomkring! hoppas att ni mår bra! kramar