fredag 10 december 2010

"Röka en holk för att lugna nerverna"

Jag är så förtvivlat trött på negligerandet av haschrökning. Just gick jag igång på citatet ovan, när jag såg det på Facebook ang Idol-Jays drogande. Alla argument man hört tusentals gånger, att det inte är värre än alkohol osv osv. Men förbjud alkohol också då. Nog klarar jag mig fint ändå.

När jag jobbade med missbruk tidigare såg man alltför ofta konsekvenserna av haschmissbruk. Att röka hasch ger snabbt skador på hjärnan, minnesförmågan, uppmärksamhetsförmåga osv. Det är tyvärr heller ingen myt att hasch ofta fungerar som en inkörsport till andra droger. Man använder andra droger "uppåt" medan hasch (och ofta ihop med benzodiazepiner) fungerar "nedåt". Begreppet "haschtomtar" är inte helt ogrundat, då man blir seg i huvudet av hasch. När jag mötte behandlingspersonalen på lasarettet sa de att hasch var den svåraste drogen att avgifta och abstinensbehandla, drogen sitter även kvar otroligt länge i kroppen och man kan se spår av den efter längre än en månad tillbaka.

Ungdomar (det minns jag även från min egen gymnasietid) verkar också tro att hasch är en sorts light-drog. Men det fungerar inte med skrämselpropagande, forskning har visat att den sortens pedagogik snarare har motsatt effekt. (Typ föreläsningar i skolklasser) Skolan och kommunerna verkar dock ha svårt att överge denna metod. Det som däremot visat sig verksamt är t.ex. ÖPP (ÖrbroPreventionsProgram) som arbetar med information till den breda massan, dvs till alla förldrar oavsett om man är riskgrupp eller inte. Det är föräldrarna som sitter på nyckeln... att t.ex. aldrig bjuda barn på alkohol hemma och bli medveten om att ju tidigare alkoholdebut desto större chans för framtida missbruk är viktiga kunskaper.

Jag skriver sällan om ämnen som jag arbetar med men nu kände jag att jag verkligen var tvungen, om inte annat för att lugna nerverna.

3 kommentarer:

Emelie sa...

kloka ord från en klok människa!

mbh sa...

Bra rutet!!!

andreas sa...

bra skrivet jonna kramar