söndag 29 augusti 2010

Det bästa träningsvädret?

Jag har funderat en del på olika träningsväder på slutet. Det stod i Runners World att Mustafa Mohameds favoritlöparväder är +15 gr och mulet.
*
Är det för varmt och för soligt blir det besvärligt tycker jag. Kraften tar snabbare slut, även om man blir mjuk och varm i kroppen och musklerna. Sommartid är morgnar och sena kvällar bästa löpartiden. Och då kan man få härliga upplevelser, en ljum sommarkväll med alla dofter och läten som hör sommaren till.
*
Är det för kallt blir jag stel och knakig i kroppen i början av passet. När man väl blivit varm är det inga problem. Jag har sprungit i -20 grader och det funkar, även om det inte är det roligaste.
*
När regnet strilar brukar jag tänka på vad Sofie sagt till sina förbryllade kollegor, när hon trotsat ovädret och outtröttlig springer till sin arbetsplats. Jag är inte gjord av socker... Härom veckan, när det fortfarande var varm sommarkväll, var det otroligt härligt att springa i duggregn. Men är det ösregn väljer jag gymmet.
*
Vad är då det bästa träningsvädret? Enligt min mening, kvällen i kväll är nästan perfekt för löpning! Det är 12 gr, mulet, uppehåll, frisk och klar luft. Marken är fuktig, jag springer över våta barr, det luktar jord och höst.
**
Men det finns många härliga löparväder, en kall, stjärnklar vinterkväll med gnistrande stjärnor och rykande skorstenar, en solig vårdag med slask och plask, en sommarmorgon med fågelsång, en becksvart oktoberkväll med frost i gräset...
*
Vad är ditt bästa träningsväder?
Inte helt fel, löpning hem från Leksboda en lagom varm och solig majdag!

8 kommentarer:

pfunke sa...

Ja, vädret är ju viktigt. Det bästa vädret (enligt mig) är en sommarmorgon innan det hunnit bli varmt. Men just nu känns vädret mindre viktigt, det är viktigare ATT komma iväg... :-9

andreas sa...

jag föredrar kvällar, gärna mulet med duggregn kramar

Jonna sa...

Absolut Pontus! Jag tror dock inte att det är vädermässiga orsaker om du inte kommer iväg ut. Alla väder funkar, mer eller mindre bra :)

Elina sa...

När man tränar inomhus slipper man tänka på sånt ;)

mbh sa...

ja du den frågan har jag inte funderat över :)...

Andrej sa...

Fixar inte värme, det är helt klart. Värme i kombination med medvind är nog det värsta som finns.

julia sa...

jag är ett stort fan av regn när man tränar. det ökar kämpningsfaktorn på nåt vis!

Unknown sa...

Jag älskar verkligen att springa i regn, helt fantastiskt är det :) Oj, nu lät jag lyrisk, eller så är det för att jag verkligen inte gillar att springa i sol och värme?!