tisdag 14 september 2010

Fartfyllda förkylningsfunderingar

Jag tränade för fullt fre-sön efter förra veckans förkylning. Igår blev det födelsedagsfirande hela kvällen och det passade bra eftersom alla symptom inte är helt borta. Jag njöt för fullt av kvällen - grekisk sallad till middag, lång promenad i kvällssolen. film i soffan med popcorn och chokladbollar som blivit kvar efter kalaset…

Under 2010 års alla förkylningar och halsproblem har jag lagt mycket tankar på detta. Jag läste att en Vasaloppsvinnare (Tynell) arbetade mycket ”förkylningsförebyggande” och sista året varit förkyld en enda gång. För en elitidrottare innebär ju varje förkylning bortfall av viktiga träningsdagar.

Även i min tillvaro som motionär stör förkylningarna mycket. Under ett träningspass tänkte jag tanken att återkommande förkylningar stör lika mycket som skador, t.ex. de knäproblem jag tidigare hade. Under dessa skadeperioder kunde jag ändå träna alternativ träning, styrketräning, simning, spinning, skidåkning. Under förkylningar kan jag oftast inte göra något alls, samt förlänger sjukdomstiden om jag tränar. Jag har tappat räkningen på hur många gånger jag haft halsproblem och/eller förkylningar under sista tio månaderna. Samtidigt vill jag inte tappa perspektiven, en förkylning är en småsjuka och man vet att man blir bra igen! Men det vore skönt om man kunde minimera förkylningsdagarna. Särskilt nu när jag och JW (idag) kör igång Vasaloppssatsningen med särskilt träningsschema!

- Hur kan man tänka ”förkylningsförebyggande”?
I dagsläget använder jag handsprit, äter mycket frukt och grönt, försöker vila/sova mycket.
- Varför är en del mer drabbade än andra av förkylningar? Finns det samband med mycket träning?
Jag minns inte att jag var förkyld ofta alls ”förr”. En tanke är att immunförsvaret är kört i botten, men hur blir det så...
- Och hur bygger man i så fall upp ett obefintligt immunförsvar igen?
Bildkälla.

4 kommentarer:

Elina sa...

Ja du, jag har inte svaren men tar gärna del av dom du kanske får! Har ju också varit förkylningsdrabbad det senaste året. Nu är Per krasslig så jag bara väntar...

Det kanske har samband med umgänge med syskonbarn som går på dagis? ;)

Malin sa...

lilla gumman vilken uppsats! tror du jag är gjord av tid?

och elina - skyll inte på barnen. jag , som bor med ett, är då inte mer sjuk än vanligt :)

lämnar skötväskan hemma. ni kan ju ta den när ni tar doris. puss

andreas sa...

Ja skitförkylningar ikväll är det min tur att missa träning :( kramar

Andrej sa...

Skumt. Jag blir "aldrig" sjuk, även när jag körde som hårdast (12 pass/vecka). Men då skötte jag kosten exemplariskt - mycket nötter, frukt och grönsaker med starka färger. Men dåligt med sömn. Kan det vara genetiskt?
Det känns som en form av varningssignal när man blir förkyld ofta...