onsdag 7 oktober 2009

Apelsiner från förr

Oj. Oj. Oj. Jag fick idag tillgång till 20 st dikter som jag skrev i åldern 18-21. Sådant som jag trodde var för alltid borttappat, men som via Internets eviga minne visade sig finnas kvar... Det var en ganska galen upplevelse att läsa det, att slängas tillbaka till en tonårstid där jag nog tog mig själv på en aning för stort allvar. I många av dem fanns även sorg och skuld, gymnasietiden var kanske inte bara lättja som man ju såhär i efterhand gärna vill tänka.
*
En av få inom kategorin vardagligt och en av få jag kan skratta åt idag heter apelsiner.

apelsindikten
en två tre apelsiner
sade till mig själv
idag ska jag bara äta apelsiner.
då blir min kropp ren
tankarna klara
om jag bara äter solvackra apelsiner.
men sedan såg jag en semla i kylskåpet.
(2002-02-18)

Någon gång framöver kanske jag bjuder på matematikromantik som jag skrev på temat modernism i svenskan.

Nu kommer vi till det mest roliga, bilden på mig:
*

Jag kan känna en viss ömhet inför mitt yngre jag, med piercing i ögonbrynet, svartsminkade ögon, randig tröja och sjal (ok det använder jag fortfarande). Nu lät det som jag var endast en deppig tjej som smög omkring i korridorerna och skrev svart poesi, och riktigt så var det ju inte. Jag var faktiskt både elevrådsordförande på en stor skola och ägnade framför allt fritiden åt att träna och tävla med min ponny Justus.

Sådär, dagens mest utlämnande inlägg och för mig en rejäl återblick.

4 kommentarer:

Andrej sa...

Vilken rolig utmaning detta kan bli. Utmana några bloggare att plocka fram något ur de dammigaste byrålådorna och publicera en av sina dikter. Jag tror många har sådana undanstuffade.

Elina sa...

Ja, och många dikter i tidningen! Får icke förglömmas. Jag hade ju en när jag var nio år, "önskestjärnan" :) Du var snygg i din förra stil, men lika snygg nu!

Emelie sa...

hahaha, men åh! Har alla haft en svart, svår & poet-period? Känner inte alls igen mig... ;) är det sockerdricka-lagret du rensat tro?

malin sa...

hahahahahahaha vilken underbar dikt! jag kan också skratta åt hur jag var när jag var yngre. men det är väl den där sökarperioden, som de flesta går igenom. tack för att du tittade förbi igår. Puss