söndag 11 januari 2009

Havrebaggar från Abisko

Ett av de brödrecept jag gör mest är ett jag fått av min vän Michie. Från början kommer det från receptboken Kärlek Oliver och Timjan. Jag gjorde det senast nu till nyårsmiddagen och det funkar alltid bra tycker jag.

Smula ner 1/2 paket jäst i en bunke, strö över 2 tsk salt och klicka i 1 msk honung. Mät upp 6 dl fingervarmt vatten, och häll lite av vattnet i bunken och rör ut jästen. Häll på resten av vattnet. Tillsätt 2,5 dl fiberhavregryn och 10 - 10,5 dl vetemjöl. Arbeta ihop allt till en smidig deg. Strö över 1-2 msk vetemjöl och låt jäsa 1-2 timmar. Värm ugnen till 260 grader. Lägg ett bakpapper på en plåt. Häll ut degen på ett mjölat bakbord. Knåda inte! Skär bara degen i fyra delar och forma eller fös ihop degbitarna till långa smala baguetter, lika långa som plåten. Mjöla bröden lite och lyft över dem till plåten samtidigt som du vrider dem så de blir lite skruvade/snurrade/spiralformade. Grädda direkt i 15 minuter. Sänk sedan värmen till 150 grader och grädda ytterligare i 12-15 minuter.

Idag gör jag chili con carne på gamla tacosrester, det hade ju varit fint med bröd till men eftersom jästiden är ganska lång så får jag ta det till kvällsfikat istället.

Inga kommentarer: