måndag 5 januari 2009

All I know is...

Inspirerad av fina M http://minlillavitavra.blogg.se/moi/ tänkte jag också ge mig på en årsresumé innan jag störtdyker ner i sänghalmen, helt sjukt trött och snuvig. Som vanligt har jagt en överoptimistisk förhoppning om att vakna 100 % frisk 8 h senare. Hej realist.
Januari var inte någon vidare bra månad i mitt liv. Det hände iofs en del roliga saker, framför allt föddes Fabian 080104. Men jag mådde inte så bra och det var allmänt skit det mesta. M slutade på jobbet och jag grät floder och saknade henne ohyggligt alla dagar efter det, och gör det än varje dag i korriodoren.
Februari började jag med att åka till Nrkpg och hälsa på Ulla och hennes familj. Jag hade fortfarande kvar min plats vid köksbordet och fick sova på samma ställe. Nu är det snart ett år sedan jag träffade de sist. Vi ordnade även ett födelsedagskalas för min bror som fyllde 30!
Mars I mars började väl liksom roddsäsongen, i och med upptaktsträffen som lockade sjukt mycket folk. Det var såå kul och jag gick på adrenalinkick resten av våren ungefär, åkte ifrån varje barmarksträning med ett saligt leende. Det var även sedvanlig påsk och den var väl som den brukar i min familj, underbar och förjäklig om vartannat.
April Tussilagorna slog ut även detta år även om det i allmänhet kändes ganska mörkt och trist i livet. Elvy föddes 080425!
Maj var den månad som allt, allt, allt hände. Vi hade möhippa för Fia och den tredje maj gifte sig min bror och Sofia. Dagen efter var det årets första roddträning med båten och vi var överfull båt och det var sjukt kul. En vecka senare åkte jag och mamma till Mallorca för en otroligt fin resa ihop. Det var sol, regn, storm, vattenhinkar i soffan, öl, chips, joggingturer efter strandpromenaden, det var precis allt det jag behövde. Senare i maj, ungefär samtidigt som snön tinat undan från tulpanerna, flyttade jag hem till Leksboda.
Juni Den nittonde juni föddes Michaela och Magnus son Nils, som senare även blev min gudson. Det var midsommar och roddsäsong och galna fester, det var jag och Slansie på cykel hem genom sommarnatten, det var allt och inget och den mest vidunderliga sommaren tog vid.
Juli Och i juli bara fortsatte allt. Det var då jag insåg att träning är den enda drog man egentligen behöver. Och det var smoothies och grillade hamburgare med baby i Leksboda, det var underbara vänner, dans på Hjortnäs brygga, Kinnvallsjösätra, det var Skarbohäll och Noret och Orsa och Rättvik och en allmän villervalla, en karusell jag varken kunde eller ville hoppa av.
Augusti Och i augusti började så sakta sommaren ta slut och allt nya ta vid. Jag åkte till Köpenhamn med Familjen, och samma dag hände det största, min syster födde hennes och Mats son Odin 080821. Jag sprang Tjejmilen 080831 och hade en allmänt ganska passionerad affär med löpningen. Och my baby flyttade till Uppsala. Mitt hjärta blödde men på något sätt så visste jag ju ändå att hon och jag alltid ska vara vi vart vi än i världen vänder.
September I september flyttade jag till min lägenhet med takbjälkar och rymd. Efter typ ett dygn kändes det som mitt hemma och jag älskade varje gång jag steg innanför dörren. Jag älskade att vara Noretbo och hela mitt liv i största allmänhet, med häng i gäng, träning, gångavstånd till allt, inflyttningfest och hela alltihopa.
Oktober I oktober fick min bror och hans fru sin andra son, Vincent, 081007. Jag var i Vallen med mamma, i Uppsala hos Slansie, på älgjakt med pappa och jag fyllde 24 år. Och försökte nå milmålet för Vintervarvet.
November Sprang Vintervarvet och nådde mitt mål med råge och var sjukt lycklig för det. Fattade inte då att mitt linkande efter målgång bara var början på en överbelastningsreaktion i knäet. Det var halloweenfest och årsmötesfest och en ganska bra fin månad tror jag allt, trots att det var mörkare än mörkast ute.
December är nog svåraste månaden att återge för den har knappt avslutats än. Om man bortser från knäskadan så har nog december och vintern varit de bästa månaderna på flera år tror jag... och det jag minns allra mest med 2008 tror jag är alla nya människor både stora och små! Små nya bäbisar har kommit till och jag har även lärt känna många nya vänner och fördjupat vänskaper med människor jag kanske tidigare känt litegranna men inte väl. Och det är jag så jäkla lycklig för.

9 kommentarer:

Anonym sa...

jättebra årsredovisning systra mi! men du skriver ju så bra så det var ju ingen surprise direkt. snart kommer min bildkrönkika... kanske i helgen åtmistone.

www.palindgarden.blogspot.com sa...

jättekul att läsa, många bebisar vart det hihi :) kramkram

Anonym sa...

Byt karriär tjejen. Slöseri med sådana talanger i "korridoren".
Jättekul att läsa, tänk vad ett år fylls med och ändå håller vi på och säger att tiden går så fort.
Jag är glad att du finns i vårt liv.

Unknown sa...

Hello! Kul att läsa din blogg. Måste följa den när jag är åter i Svea. Vi har det bra! Underbart! Solen är underbar, men visst är den väl underbar även i minusgrader. Hehe. Tur man är allätare. Ta hand om dig! kram Roza

Anonym sa...

Tack för senast, Jonna, nu länkar jag dig!

Malin sa...

Det har verkligen varit ett händelserikt år... Hoppas nästan att 2009 blir lite lugnare. Nu vill man så att säga bara "njuta av frukterna" för att uttrycka mig lite pretto.

Anonym sa...

bra skrivet jonna du är så duktig jag är så stolt över dig.

Anonym sa...

Vad duktig du är på att skriva o uttrycka dig gumman! Vilket händelserikt år det var 2008.
Nu har Fabian hunnit fylla ett år o ett nytt år har tagit sin början... Önskar dig all lycka o allt gott under 2009.
KRAM

Anonym sa...

avtonet [url=http://www.upravljanjepremozenja.info]davcno svetovanje[/url]