onsdag 6 februari 2013

Rosenrasande

Senaste dagarnas debatt om näthat (kvinnohat) väcker starka känslor hos alla som har ett förnuft.

Min fina vän Fridah ställer upp med både namn och bild i kvällens program, och läser upp ett av de hatbrev hon har fått ta emot. Att vara kvinna, uttrycka (feministiska eller anti-rasistiska) åsikter gör att du får ta emot mängder av hat.

Det är verkligen inte okej någonstans. Det är totalt ovärdigt ett demokratisk samhälle 2013.

Vissa behöver inte ens uttrycka en åsikt för att utsättas för en hatkampanj. En del av er kanske vet hur rosenrasande jag blev i samband med Idrottsgalan 2013. Droppen som fick bägaren att rinna över var när en mycket känd hockeybloggare, kanske Sveriges största, självförsörjande på sitt bloggande med 12 000 följare på Twitter skrev följande ord efter Lotta Lundgrens framträdande...
Kan någon bara ta ut den där människan i rött med kuksugarläppar? 

Detta väckte en minst sagt livlig debatt. Några av inläggen i debatten löd som följande
-Ibland får man släppa loss lite
-Finns säkert kvinnor som uppskattar att suga också! Tagga ner Jonna! #humor 
-Det var inte så allvarlig som det lät

Lotta Lundgren råkade kalla Peter Forsberg för Patrik. Detta gjorde tydligen att hon förtjänade ett massivt hat i olika forum. Det som Johan skrev var inget dödshot, absolut inte, men det var en extremt sexistisk och kränkande begrepp som uttrycker en väldig skev kvinnosyn. Det visar även de kommentarer jag fick mottaga efteråt när bl.a. Mattias skrev till mig att det var humor, att jag skulle tagga ner och sen en liten hint om kvinnors, och min, sexualitet (?).

Jag har inte själv fått mottaga hatåsikter trots att jag uttryckt både feministiska och anti-rasistiska åsikter ett antal tillfällen. Men, jag har fått mottaga många åsikter genom åren. Klassiker är att jag är humorlös och torr, avundsjuk och bitter.

Om det är okej att skriva till kvinnor att de ÄR allt detta, för att de uttrycker en feministisk åsikt? Nej, det är verkligen inte okej!

11 kommentarer:

andreas sa...

bra jonna kramar

bureborn sa...

Här är en till som är rosenrasande! Såg just Uppdrag granskning - blir så förbannad att jag inte ens hittar ord.
En bekant till mig blev offer för näthatarmobben efter en facebookuppdatering. Hennes liv vändes upp och ner, och rädslan genomsyrade allt. Helt fruktansvärt!

Sara sa...

Bra Jonna! Jag håller helt med dig. Och visst blir man förvånad/besviken över hur vissa kan uttala sig så grovt direkt till personer via nätet som på inget sätt själva har gjort el sagt något negativt?

Löpning & Livet sa...

Ja det är så jävla sjukt att jag inte vet var jag ska ta vägen. Jag har inte läst några kommentarer inför och efter programmet men jag kan tänka mig hur de går... Ibland känns det som att vi aldrig kommer få ett jämnställt samhälle och jag vill bara lägga ner kampen. Men så samlar man ihop sig tillslut och orkar fortsätta lite till. Jag är så glad att det finns de som, trots dödshot och annan skit, orkar gå längst fram medan jag själv mest kämpar på min kant. Men tillsammans är vi starka och det är väl det som skrämmer de små kräken...

Elina sa...

Man blir verkligen förbannad! Helt sjukt är det...

Honey sa...

Härligt att du ger dig in i dessa debatter(näthatet, vargfrågan osv) och inte håller tyst! Pga mångas otroligt sjuka reaktioner så får man ju se vad de verkligen går för. Även om flera hävdar att det bara är "på skoj" eller "inte illa menat" för att det skrivs på nätet.

Karin sa...

Kanske bör jag vara tacksam för att jag jobbar så mycket kväll just nu att jag inte hinner se på tv... Men jag har fattat poängen. Just nu säger jag bara WORD. Tack för att människor som du orkar bli arg när jag nu tar tio djupa andetag och stoppar huvudet i sanden lite. All skit orkas inte med. Kram!!

Unknown sa...

bra att du säger ifrån - det kräver sitt mod. i vilket program var fridah med!?

Unknown sa...

Bra Jonna! Mycket bra!

Caroline - Klara,färdiga,Spring! sa...

Bra skrivet, Jonna!
Jag såg programmet på SVT igår och mådde illa och blev gråtfärdig.
Vad ger en person rätten att göra sådana påhopp på en annan männsika bara för att det är på internet? Vad är skillnaden mellan det och att säga det direkt till personen i verkligheten?
De som skrivit dessa kommentarer hade ju rent ut sagt bedrövliga ursäkter.

All heder till de som orkar fortsätta trots hot och kränkningar.

Daniel sa...

BRA Jonna!!!!