onsdag 27 juni 2012

Simångest

26 maj, badpremiär i Siljan!
Jag är alltså anmäld till Vansbrosimningen. 3000 meter i en iskall älv. Tillsammans med tusentals andra. Det känns inte alls så lockande. Jag önskar att jag vore som Lina, en fisk i vattnet som crawlar fram och dessutom njuter av det.

Simning är inte min grej! Att simma en knapp kilometer på fredagsmorgnarna, i en varm bassäng, med tända ljuslyktor längs bassängkanten... det är något helt annat. Nu är jag livrädd.
1. Vad händer om folk får panik runt mig? De kanske liksom försöker använder mig som flotte och klättrar upp på mig, och därmed drunknar jag?
2. Bottnar man i Vanån?
3. Får man använda flytväst?
4. Vad är maxtiden?
5. Finns det depåer efter banan? Där man får stanna och vila, äta och dricka? Det tycker jag man kan förvänta sig med tanke på den minst sagt saftiga anmälningsavgiften...

Enda anledningen till att jag gör detta är såklart En Svensk Klassiker. Nu har jag gjort Vasaloppet, Vätternrundan och är anmäld till Lidingöloppet. Då vill jag slutföra detta även om det aldrig känts jätteviktigt för mig att göra en Klassiker. Men är jag såhär nära så ska jag då göra klart det!

12 kommentarer:

mbh sa...

klart du ska göra det! du är ju en upplevelsesamlare inte sant? :)

LinaTriathlet sa...

Just nu känner jag mig inte som en fisk, hua! Jag lider just nu av simångest! Imorgon är det ett simlopp här och jag vill vara med men vet inte om jag vågar möta det iskalla vattnet, är så himla frusen av mig. Det går an när det är badvänliga temperaturer, men med denna sommaren är det knappt några behagliga temperaturer ännu. Men tror att jag ska våga ändå :) Utmana mig!

Jag tror att Vansbro kommer gå bra för dig! Vid starten i Ironman, när man såg hur många som skulle simma samtidigt blev jag lite rädd. tänkte också att tänk om folk simmar över mig. men det löste sig och gick hur bra som helst. Och jag tror att det kommer lösa sig för dig också! Du kommer klara det! Jag tror på dig! Skickar massa simstyrka till dig och positiva tankar! Ta det lugnt och fokusera på dig själv så kommer det gå fint! Kram!

Anonym sa...

Åh, KÄNNER IGEN MEJ! Jag har samma ångest angående simmandet, skulle gärna köra nåt triathlon-lopp bara jag inte skulle behöva träna för simmandet! :)

Angående löpskyttet så springer vi lite olika beroende på vilken typ av tävling det är, nationella tävlingar är längre, men igår sprang vi 1km per skjutning - alltså totalt 5km på kuperad spånbana. Igår sprang jag på tiden 23:48 så jag är säker på att det inte blev riktigt hela fem ..så snabb är jag inte trots att det kändes bra! :D

Tycker du ska ge rullskidorna en chans, är helt övertygad om att du kommer behärska det fortare än du anar! :)

Elina sa...

Nej, några fiskar i vattnet har vi kanske aldrig varit! Men vem vet, kanske blir du det efter Vansbro? Försök gå in med en lättsam inställning. En simtag i taget. Ingen tidspress. Du kommer klara det fint, det vet jag. Puss!

Elina sa...

Ett simtag i taget*.

andreas sa...

shit va har du gett dig in på? trodde du fick nog av kallvatten på vätternrundan ;) men jag tror det är depå efter 1500m där får man lasagne kramar

Uppochhoppa sa...

ha, ha, alltså - jag hatar ju att simma, så jag kan mest bara säga att det är ganska jobbigt och vidrigt med kallt vatten och sjukt mycket folk. Jag simmade ju tantvarianten ( den korta för damer ) som förvisso är uppströms men ändå inte särskilt jobbig. Det var vidirgt i starten, blev nästan dränkt. ha en strategi och var tuff - äta eller ätas liksom...

mikael sa...

Jag hoppas att du får strålande sol när det är dags.

Jag är en värdelös simmare och blir svettig och andfått efter 50 m.
Vill göra klassikern nångång framöver men innan dess måste jag gå en crawlkurs för vuxna :)

Tränar du mycket simning?

mikael sa...

Tack för din fina kommentar på mitt inlägg mot sub. 37 min

3.40 måste jag hålla i snitt över 10 km. När jag läser det så här känns det faktiskt omöjligt.

B:O sa...

Det är bara att "flyta" på första biten ned tils det är dags att simma uppströms. innan böjen finns det en flotte där de serverar vatten å sportdryck. bara att köra på uppför sen, å flytta dig inte för nån, de får simma förbi på utsidan. Simma lugnt. =P

Linda sa...

Härligt att läsa ditt inlägg, dina tankar liknar mina rätt så mycket. Gruvar också, men mest för att jag upptäckte att jag blir sjösjuk(!). I värsta fall får det blir bröstsim hela vägen. Vi kommer att fixa det!! Det kan inte vara kallare än Vätternrundan, det är min stora tröst...

Julia sa...

Jag tror det kommer gå hur bra som helst och framförallt tror jag att det kommer bli ROLIGT!