onsdag 14 april 2010

Viktig men jobbig kvalitetslöpning

En gång i veckan ska jag springa kvalitetspass, enligt träningsschemat. Det här är tråkiga men viktiga pass. För mig innebär oftast kvalitetsträningen intervaller, fartlek eller backträning. Igår begav jag mig iväg till löpbandet, uppladdad med socialt suveräna syjuntan. Och jag kände mig stark som sjutton! Till en början... Totalt 9 km löpning, 4x1000 m intervaller, 1 gr lutning på löpbandet. Snabbaste intervallen låg på 4.08 min/km, långsammaste på 5.00 min/km. Joggande vila mellan intervallerna samt upp- och nedjogg i 6 min/km-tempo.

Jag inser att jag är långt ifrån snabb för tillfället! Att vi i maj 2009 sprang 7 km i 4.18 min/km-tempo känns ofattbart när EN km i dryga fyra-tempo känns snabbt idag. Stark och seg efter styrketräning och skidåkningen kanske, men snabb? Verkligen inte!

Just nu längtar jag mest efter morgondagens pannkaka och helgen.

6 kommentarer:

emelie sa...

långsam?? snick snack :) du är grym!

slans sa...

låter drygt att hålla koll på tider hit och dit, men jag förstår att det är viktigt för dig som brinner för det där med löpning... det blir fler marathon, och bara det att du gör det är en stor eloge!

Sofie RW sa...

Var inte 4.17 farten på tävling? Tycker inte man kan jämföra träning och tävling riktigt. Och tusingar är ju galet jobbiga att springa, speciellt för psyket - så njut av din fina träningsprestation! Visst är du snabb!

mbh sa...

vem kan springa fort på ett löpband? man kommer ju ingenstans? puss


p.s. du får kratta hur mkt du vill :)

andreas sa...

som blivande marathonlöpare behöver man vill inte vara så snabb? kram

Andrej sa...

Oopps... hyfsade tider. Och grundkondition har du ju. Det lär du märka snart.