tisdag 27 april 2010

Min status

Humör
Tisdagstjurig? frågade någon. Nej, det räcker med måndagsmåendet. Även om jag känner en viss konstant stress- och oroskänsla över hur tiden ska räcka till, hur jag ska räcka till. Till allt man vill, bör och ska.
Kropp
Gårdagens tjugokilometrare blev en godkänd historia men inte värst mycket mera än så. Uthållighetsmässigt var det inga problem, men blev stel och öm i höfter, fot och knän mot slutet. Men inte mer än att jag efter dusch och stretch kände mig nästan normal igen. Provsprang med vätskebälte och trekvarts tight.
Tanke
Jag tänker att jag ska leva dag för dag, att om jag tänker på allt som ska göras, hinnas med och planeras den närmsta månaden så går jag i bitar. Jag tänker att jag måste ta en dag i taget och göra det bästa av just den dagen. Jag tänker på sommaren, små semestrar med kärleken, sovmorgnar, systrasommar, syrénblomning och vad som ska hända under sensommar, tidig höst.
Skratt
Skrattar ofta och gärna på kvällarna när det är tid för tok och bus. Men när man är trött och tung skrattar man mer sällan, i kväll är det stickjunta, skrattjuntan!
Gråt
När min arbetstid förspills av att sitta i telefonkö med Försäkringskassan tänker jag på att jag åtminstone är lyckligt förskonad från privata kontakter med ovanstående, utan endast nöter deras beslut i tjänsteärenden. Och känner gråt över inhumana beslut, över de som drabbas, över de som ska verkställa andras beslut.
Nu
Nu är nu och tid för kaffe. Även om jag inte dricker eftermiddagskaffe på jobbet. Men jag kan sitta på en trapp i solen och hoppas att telefonen är mer med mig och inte mot mig efter det.

6 kommentarer:

Emelie sa...

jadu.. det är inte lätt alltid tyävrr.. ibland måste man försöka vara lite ego och se till sig själv i första hand! Det är svårt men viktigt.. Hoppas solen gjorde dig gott och att telefonen är snäll resten av dagen! kram

Slans sa...

Finurligt och bra inlägg sis! Du kan du!

andreas sa...

Skulle inte du komma hit någon kväll i veckan å kolla in mina nya skor :) kram

Malin sa...

vad var det för munter person som frågade om du var tisdagstjurig då? ni verkar då ha en spec. jargong på jobbet må jag säga :) stickjuntan blev skrattjunta som du trodde. Puss

Andrej sa...

Jaså, det är där ångesten sitter på dig. Hjälplöshet och frustration.
Jag skaffade headset för att kunna fixa med annat medan jag sitter i telefonköer. T.ex. gå omkring och dricka kaffe eller städa.
Finns det något du kan göra för att må bättre?

Jonna sa...

Andrej, jag mår bra :) sitta i telefonkö är helt ok, då kan man peta naglarna under tiden.......