fredag 30 april 2010

Valborgsintervaller!

Igår pratade vi om att jag antagligen skulle kunna få ut mycket mer av mina träningstimmar om jag lade upp träningen på ett annat sätt. Det är ju inte särskilt ofta jag maxar träningen...

Idag tog jag mig alltså för att göra något jag tänkt på länge, springa intervaller på bana! Läste innan på marathon.se att jag bör ligga på cirka 3.40/min på 800 meter, springa 5x800 m med 3-4 min joggande vila emellan. Värmde upp med cirka 4 km jogg och gav mig därefter ut på den fjädrande 400 m banan.
Avklarade mina intervaller i tempo mellan 3.37-3.42 min/800 m. Det var sjukt jobbigt men så kul! I alla fall efteråt... Låg på cirka 182 i puls när jag gick över mållinjen. Det är rätt mentalt jobbigt att springa på bana, när du passerat varvning har du rätt hög puls, och då är det ett helt varv kvar...
Känslan efteråt är värt slitet. Nu är det snart dags att böja förbereda för grillkväll med vänner och en titt på majelden.

6 kommentarer:

Honey sa...

Ååååh, vad härligt det lät och såg ut! Jag hänger gärna på nästa gång! Fast jag kommer dö av ansträngning blev jag jättesugen!
Snart kommer jag förbi er:)
Vi fick lite tillökning till kvällens middag (i form av några keramiker och dekoratörer från folkhögskolan) så hoppas ni står ut:)
Puss o kraaam

Andrej sa...

Ojdå. Hyfsade intervaller, måste jag säga. En gång i tiden älskade jag verkligen att springa på bana (fuskade med friidrott ett tag). Pulsen stiger bara man ställer sig på banan. Ouff!

Elina sa...

Oj oj, vad du ligger i!

Slansibaby sa...

Och vad snygg du var på bilden! Inte för att det är någon nyhet att du är det, men ändå!

mbh sa...

lät som kul variation till vägslitet :)

Sofie RW sa...

Superfin bild på dig!

Och vilka intervaller! Låter som ett riktigt kanonpass, och snabb är du minsann. Tror du har rätt i att man kan maxa effekten av träningseffekten ganska mycket genom att faktiskt komma sig för att springa de där pulshöjande intervallerna. Att springa på bana har jag tänkt många gånger, men har inte vågat mig på det ännu... men när jag blir modig nog ska jag :)