onsdag 17 november 2010

Egypten, november 2010


Vi började med en natt på bänk, terminal 5 Arlanda. Jag sov faktiskt flera timmar! Notera mina snygga glasögon anno 1995. Morgonkaffe på Arlanda... Vårt fina rum, med himmelsäng! Vårt hotell var verkligen jättejättestort och det lyxigaste jag bott på. En vy av det enorma poolområdet. Jonte tar en lunchöl, Stella heter en av de goda egyptiska ölsorterna.
Biljard spelade vi varje kväll! Jag förlorade för det mesta, men det gör inte ett dyft
Och sen... 2010-11-10 friade min älskade sambo till mig! Så nu är han min fästman, och vi är förlovade. Jag känner mig mer full av kärlek än någonsin förr.
Varma, mörka egyptiska kvällar med stjärnhimmel och måne. Jag är tyvärr extremt kvällstrött och orkar aldrig vara uppe särskilt sent.
Till frukostbuffén längtade vi varje dag! Massor av färsk frukt, melon, fikon, citrusfrukter, yoghurt, nybakt bröd, jucier, kaffe, te, omeletter.
Jonte tycktes dock ha börjat levt enligt Gi-skolan, och åt omelett och oliver till frukost varje dag... inte riktigt min kolhydratstinna medodi.
Som regel blev det sedan förmiddagsfika vid poolen. Till kaffet fick man några egyptiska småkakor.
I Egypten gillar de pannkakor i olika former. Här är en Banana Split-variant som vi tog till eftermiddagsfika en dag... ett litet nätt mellanmål sådär! Maten var ganska billig och god! Vi började med frukostbuffé och fortsatte med förmiddagsfika, lunch, eftermiddagsfika, öl och chips på balkongen, middag...
Nere på bryggan vid stranden, Röda havet. Vi hade kanonväder, 30 gr varmt och strålande sol varenda dag!
På kvällarna gick vi ut och åt middag såklart.
En av resans stora höjdpunkter var helt klart den dagen vi åkte ut med båt på havet, och snorklade! Röda havet är helt fantastiskt, det var helt klart vatten och fast det var flera meter djupt såg man botten perfekt. Vi såg hur mycket häftiga fiskar som helst, stim av fiskar, maneter, rockor, Hitta Nemo-fiskar mm. För en som aldrig snorklat förut var det helt otroligt.
Och vi sågdelfiner! Det var verkligen stort, jag blev rörd när vi såg de fyra delfinerna. Och glad!
Glassbåten kom körande till vår båt... det känns på något sätt tuffare än glassbilen!
Puss på dig fästmannen!
Det blev en lång, härlig dag på havet. Solnedgång fick vi avrunda med.
Träning utövades ganska sparsamt. Men en del simning och några löpturer blev det. Man blir ganska kokt av att springa i 30 gr värme. Bra löpslingor fanns inte, så jag fick springa fram och tillbaka på en rätt stor shoppinggata tjock av avgaser. Men sen fanns ju hotellets många trappor - där sprang jag trappintervaller!
Men vi läste massor, det är så härligt!
Sista kvällen... jag drack till och med en riktig paraplydrink!
I väntan på bussen mot Hurghada flygplats. Inte världens bästa flygplats dessvärre.
Och flygresan hem blev väldigt lång... men påtankade av så mycket energi, kärlek, värme och sol så klarar man väl det! Vår första riktiga utlandsresa (Köpenhamn borträknat), vi har många fler resdrömmar att förverkliga!
Och hur härligt var det inte att komma hem till detta vinterland? Jag är lyrisk över att vara hemma, och att jag får den starka känslan av glädje att komma hem!

13 kommentarer:

Andrej sa...

Grattis till förlovningen!!!

julia sa...

Stort grattis till er båda!!! Gud vad roligt! Och vilken fin semester ni verkar ha haft:) kram till er båda!

Linnea sa...

Grattis till förlovningen!
Ni ser ut att ha haft en underbar semester.

Elina sa...

Ser alldeles ljuvligt ut! Jag vill bara ta första bästa sista minuten härifrån :)

Nästa fredag ska jag kika närmare på ringen!

mbh sa...

Fin summering av en härlig "kärlekssemester"!

emelie sa...

Grattis igen :)

Ser ju ut som ni haft det allt annat än tråkigt! En riktigt härlig semestervecka, mycket sol, mycket god mat och mycket kärlek!

kram på er!

Funke sa...

Grattis!!!

Sara sa...

grattis till er!!!

Michaela sa...

Vilken semester! Verkar ha inkluderat precis allt som en bra semester ska innehålla.
Och trolovad och allt!

d. sa...

Stort grattis till förlovningen! Och måste återigen berömma din fina tatuering. Grym!

andreas sa...

härliga bilder kramar

Jonathan sa...

Tack för en underbar vecka hjärtat! Lite småkul med bilden på böckerna.

Kan det vara Andreas Carlsson självbiografi som du läste ut på 1 dag som är "inpackad":P

Snorkkis sa...

Vilken härlig semester och en stor grattiskram ännu en gång!