torsdag 23 oktober 2008

Enkelt långpannebröd


Har inget nytt spännande recept på gröt att bjuda på idag ;) Så håll till godo med ett av mina favoritbröd, enkelt och gott och pefekt att frysa ned.

24 bitar
1 pkt jäst
2 dryga tsk salt
8 dl fingervarmt vatten
2 msk olja
1 dl linfrön
4 dl havregryn, gärna fiberberikade
6 dl vetemjöl special av fullkorn
6 dl vetemjöl
Lös jästen i saltet. Tillsätt vatten och olja. Rör sedan i linfrön, havregryn och båda mjölsorterna. Det blir en lös deg. Klä en långpanna med bakplåtspapper och häll i degen. Strö över mjöl och platta ut degen med mjölade händer. Skåra med mjölad degskrapa 24 bitar. Jäs under bakduk ca 40 min.

Om man vill kan man pensla med fil och strö över olika sorters fröer. Grädda sedan mitt i ugnen vid 225 grader, ca 16-18 minuter. Låt svalna något innan brödet läggs över på galler. Skär/bryt i bitar. Frys in det som inte går åt och ta fram så många som önskas och mikra!


Receptet är stulet från minfruktsallad.blogspot.com där det finns mycket bra recept. OBS! Jag har provat pensla med fil, tyckte bara det blev kladdigt. Jag gräddade det också lite längre än vad som står i receptet.

3 kommentarer:

Anonym sa...

först måste du kika om min långpanna duger!!

Anonym sa...

bra recept. gillar bröd som inte ska knådas. måste köpa en degskrapa dock.malin

Terese sa...

Det låter som ett jättegott bröd :-) Man kanske skulle ta och testa!