söndag 2 december 2012

Säsongspremiär på längdskidorna


Idag var det äntligen, äntligen dags för längdskidpremiär! Senare än för två år sedan, men 10 dagar tidigare än i fjol... Jag kände mig alldeles nervös och pirrig när jag packade in i bilen och åkte till Källan.

Det kändes, som det alltid gör första gången, kantigt och stelt. Jag var inte pigg heller, kanske fortfarande rester av min halsinfektion. Därför nöjde jag mig med två varv (10 km) och hoppas kunna åka skidor varenda kväll i veckan!

När jag tittar tillbaka i träningskalendern för hösten så konstaterar jag det jag redan vet, hösten 2012 (september, oktober och november) har varit riktigt dålig för mig träningsmässigt. Det känns tråkigt då träningen är min stora passion som skänker så mycket energi och glädje till livet. Styrketräningen har gått godkänt och där har jag utvecklats, men konditionsmässigt vet jag inte när jag sist hade så dålig form. Efter Lidingöloppet i slutet på september har jag sprungit alltför lite, och framför allt alltför korta pass. Det är lätt att vara efterklok men jag vet mycket jag önskar att jag gjort annorlunda. Mer A1-pass (väldigt lugna långpass) blandat med A3-pass (kvalitet). Hellre helvila i flera dagar när jag inte känt mig pigg, än att genomföra dåliga pass, och ändå tvingats vila i slutändan. Det finns såklart fler sidor av mina dåliga träning och den kassa formen, men jag delar inte allt med bloggen och jag tror att jag framöver kommer att orka och vilja mycket mera!

Nu är det bara att hoppas, och tro, att vintern är här för att stanna och att jag kan få åka riktigt mycket skidor i vinter. Det är tre månader till Vasaloppet och jag hoppas på många skidmil! Om jag får vara frisk och skadefri är inte 100 mil ett helt orealistiskt mål för säsongen. Det är i alla fall dit jag tänker sträva!

1 kommentar:

LinaTriathlet sa...

Åh vad härligt att du fick göra premiär igår, hoppas du kan skida resten av veckan också! Håller tummarna att du får vara pigg och skadefri nu!! Idag när jag vaknade och tittade ut fick jag äntligen se ett vinterlandskap! Hurra ser betydligt ljusare ut ute nu!! :)