onsdag 25 september 2013

Sälen Salomon Trail Tour 21 km

Jag har lyckats övertyga min storebror att skriva en rapport från Salomon Trail Tour som han sprang i lördags. En vacker och tuff halvmara i Sälenfjällen! Varsågod, Andreas gästbloggar...

I lördags var det så dags! Salomon trail tour (21 km sprang jag, fanns även 10 och 5 km) hade kommit till Sälen för sin stora final.

Vi börjar från starten! När man gick mot starten så kunde jag se slalombacken som vi skulle löpa upp för, en km rakt upp mot himlen kändes det som... Väl inne i startfållan såg jag att vi skulle tävla mot självaste Jonas Buud plus några till från Sveriges trail-elit. Starten gick och vi började springa uppför backen, efter en tredjedel av backen började alla gå utom möjligtvis eliten. Vi gick fint i led på en stig mitt i backen, i backen var det blött som en myr ungefär.
När vi väl var uppe såg jag att jag just presterat min långsammaste km någonsin, ca 12 min, härligt när man drömde om att springa på sub 2 timmar... Nu började jakten på minuter över steniga stigar, icke-stigar, spångar, myrar upp och ner. När jag sprungit 10 km stod klockan på 60 min, 11 km kvar, kanske kanske fixar jag det tänkte jag.

Men nej nej, mellan 10-17 km väntade ca 6.5 km uppförslöpning så det sprack. Efter detta vände banan nerför så jag tänkte försöka nå en sluttid på under 2.06 timme, dvs. under 6min/km. Med 3 km kvar blev det grusväg. Yes, lättsprunget tänkte jag, Men än en gång lurades man, då efter en km vek bansträckningen av rätt ut i ljungen... Skit också, inte ens en stig att springa på! Med en km kvar av loppet så var vi tillbaka i slalombacken, nu ännu blötare, brantare hade den blivit också men efter första branten blev det lite flackare så då släppte jag på bromsen och hoppade (över en bäck) och klafsade i lera om vartannat och spurtade in i mål på 2:04:50! Jag var ändå väldigt nöjd med det och hela upplevelsen för det var fruktansvärt roligt att springa uppe på fjället. Gustaf var också med, han firade sin 7-årsdag med att springa 5 km och var jättenöjd även han! Nästa år kör vi igen, så häng på då!
Tusen tack Andreas för att du tog dig tid att skriva en rapport från loppet! Det låter riktigt tufft, Andreas sa att banan var tuffare än Vansbro terrängmarathon och den banan är riktigt tuff. Puh! En utmaning och ingenting för den som vill ha rena skor och kläder vid målgång.

Unknown sa...

Bra skrivet brorsan! Som jag sa, det kändes nästan som jag var med där ute, plaskande i den tunga myren, bevittnande de överjävligt vackra röda vyerna, med mjölksyran plaskande i benen och musklerna ömmande... nästa år kanske..?

Pontus Funke sa...

Bra jobbat grabben, bra ol-träning...:)

Anki sa...

Tack för rapporten, riktigt intressant! Och bra jobbat! :)

Elina sa...

Wihooo! Bra skrivet och bra sprunget brorsan, du är askalasbra på bägge delar! Mamma läste igår och sa det också!

Vet ej om loppet är något för mig. Låter jobbigt! Just nu känns Klövjestigen från "vägen ner till sjön" och hem till stugan på Vallen som tillräckligt lång terränglöpning för min del :) Men jag kan ju känna annorlunda om ett år! Och jag behöver ju inte dra till med halvmaran som vissa andra mer hurtiga familjemedlemmar!

Malin sa...

Vi var i Sälen förra året och sprang. Ja inte jag tyvärr då jag åkte på en förkylning men var anmäld till 10 km. Peter min sambo sprang 21 km och det var verkligen riktigt tufft. Första biten rakt upp för slalombacken....pjuh.
Han tyckte oxå det var betydligt tuffare än Vansbro. Vansbro är ju terräng men detta mer fjällterräng.

Skönt att ni fick gå iväg på ett extra ultraljud för att kolla att bebis låg rätt.