måndag 18 november 2013

Spring i benen

Nu har det gått mer än fyra veckor sen Knut föddes! I övermorgon blir han 1 månad! 

Vi har det så fantastiskt bra, jag känner mig så lyckligt lottad... Det är klart att det är jobbigt också, med all oro, en viss trötthet såklart, mycket hormoner och överkänslighet. Men jag hade inställningen att det skulle bli extremt jobbigt och sömnlöst första tre månaderna och det har ändå gått "lättare" än vad jag trott. Jag inser såklart att det kan vända om och sömnen kan bli sämre framöver, men just nu njuter jag av varje dag och timme med min älskade pojke. 

Jag börjar fundera på när och hur jag kan börja träna igen. Just nu går jag långa, raska promenader (cirka en timmes promenad) nästan varje dag. Det är skönt att gå utan sammandragningar och utan att väga så mycket. Jag orkar gå snabbt och trycka på i uppförsbackarna. Kroppen känns faktiskt väldigt bra och kanske kan jag börja med lätt styrketräning nu? Och så småningom lägga in lite joggning i promenaderna? Cykling/spinning kanske kan fungera? Jag inser att jag borde läsa på om träning efter kejsarsnitt, men det var det där med tiden... en "insikt" efter att ha blivit förälder, tiden räcker inte till allt den räckte till förut. 

Jag längtar efter att få börja springa igen, och tror som tidigare nämnt att 2014 blir ett "springår". Men mer om det en annan gång. 


Inte lätt att fånga de här fötterna på bild! 

9 kommentarer:

Andréa sa...

Åh, jag skulle ju kolla i mitt kursmaterial om jag hittade nåt specifikt om snitt. Men eh, det har jag glömt 😳

andreas sa...

ja springa springa springa kramar

Elina sa...

Springa är ju väldigt bra tidsmässigt! Men först kommer nog att försöka stärka upp bålen? PUSS

Anonym sa...

Hej,
Jag läste det du skrev om träning efter kejsarsnitt. Här i Göteborg får vi rådet att inte lyfta tungt på 9 veckor. Du ska nog inte börja styrketränna ännu på ett tag, det är inte bra för ärret. Du kan få stora komplikationer vid läkningen och problem nästa gång du är gravid. Kram Linda H

Malin Bodin Hansen sa...

Håll dig till promenader ett tag till du :-)

Kristin S-N sa...

Ett tips: "sparkimagen. se" om träning under och efter graviditet :) Hjälpte mig mycket:)

Caroline - Klara,färdiga,Spring! sa...

Härligt med dina promenader!
Rörelse ger bättre blodcirkulation och hjälper läkningen på traven. Men stretar det är det inte bra, så det är något att vara uppmärksam på.

Jag började med lätt styrka med kroppsvikt efter 4-5 veckor. Väldigt korta pass och inte så ofta,
Tror du måste känna efter själv. Vad som känns bra.
Jag har gått på en blandning av rekommendationen, erfarenheten från förra snittet och känslan i kroppen och snittet.

bureborn sa...

En måndad! Men hur i hel friden har tiden kunnat gå så snabbt!
Mammaträning har jag noll koll på. Lyckades totalt missa den biten när jag fick min Pumla.

Ingmarie sa...

Tror inte heller du ska styrketräna ännu på ett tag. Lite benövningar är säkert ok men ingen bål ännu.Knipövningar är aldrig fel.Även om man inte fött "vanligt". :-)
Jag tror du känner direkt om det är rätt eller fel.
KRAM