tisdag 7 augusti 2012

Ryter till...

OS är fantastiskt! Men det rör också upp en del känslor. Vilka medaljer väger tyngst, till exempel? En viss (ö)känd triathlet missade inte sin chans att provocera när han deklarerade att det var skönt att Sverige till slut fick en riktig medalj i triathlon. "Ponnys och segling" räknades inte riktigt.

Jag såg att även några andra tuffingar hakade på. Är man så pytteliten själv att man måste klättra upp på andra och kika ner, för att känna sig större? Känns de egna framgångarna större om man meddelar att andras framgångar är mindre?

"Till Idrottsgalan nästa år kommer det hästar och båtar", läste jag också. Det är ju ungefär samma logik som att det skulle komma skidor och cyklar? Men de idrotterna blir aldrig ifrågasatta.

Framgång föder framgång. Att någon annan lyckas behöver inte betyda att du lyckas mindre.

Igår kväll var det dags igen. Damerna tävlade i kulstötning och kommentarerna lät inte vänta på sig... Det var mycket åsikter om "är det kvinnor eller män" och åsikter om deras utseende i allmänhet. Som Mikael skrev, det är väl inte direkt kvinnlighet de tävlar i? Eller är det en skönhetstävling? Och vad är kvinnligt i typisk mening?

Men varför ens bli förvånad. Kvinnor ska ständigt bli bedömda efter skönhet, utseende och kvinnlighet. Det är inte bara inom sportens värld, samma sak gäller kvinnliga politiker, företagare och vad du vill. Att vara begåvad, det räcker inte...


10 kommentarer:

Anonym sa...

Superbra skrivet, håller med dej i allt! Förstår inte det här behovet att ständigt jämföra som vissa har!!! :(

LL sa...

Tänkvärda tankar!

Karin sa...

Tack! Jag har fått smälla mig på fingrarna 1000gånger för att inte gå in i tråden på jogg och skälla på folk. Idioti.

Visst Colting lever på att provocera men kom igen!

Morr.

Löpning & Livet sa...

Ja! Vad är det för fel på honom?! Och alla de andra som håller på sådär. Jag blir så arg att jag inte ens orkar med!

Ingmarie sa...

Jag anar vem som uttalat sig.
Tramsigt. Liksom all denna fokus på utseende.
Jag orkar inte ens bry mig för det är liksom på så låg nivå. Har de där som säger dessa kommentarer verkligen inget annat att fundera över?
kan det vara den välkända avundsjukan som spökar?
Bra skrivet Jonna!

elly sa...

bra sagt!

Elina sa...

Verkligen så himla onödiga och ogenomtänkta kommentar folk kommer med... Heja sis! Bra inlägg!

andreas sa...

bra jonna kramar

Malin sa...

Heja heja! Bra att du står upp för dina åsikter (och mina ;))

bureborn sa...

Bra rytet! Jag instämmer hemhjärtat! Och blir så förtvivlat trött på Colting. Suck va´ han är lätt att genomskåda.