torsdag 23 augusti 2012

Dagens glada

Nu är jag inne på sjunde veckan av kontinuerlig styrketräning. Det känns helt otroligt att jag fått träna 7 veckor utan minsta ofrivilligt uppehåll! Inte en förkylning - nu får jag väl det bara för att jag skriver det...

Jag börjar förstå vad de pratar om, de som säger att utveckling och framgångar får man när man varit skadefri och frisk och därmed fått kontinuitet i sin träning!

Jag har fortfarande kvar mitt mål att lyfta bänkpress 50 kg i slutet av sommaren (början på september). Idag lyfte jag 45 kg 3 x 6 rep. Det känns häftigt att jag kunnat hålla mig till min plan exakt och utökat vecka för vecka precis så som jag tänkt. I mitten av juli klarade jag inte 3 x 8 på 40 kg. Nästa gång gör jag det förhoppningsvis på 45 kg.

Men sen då? Ja, jag tänker nog att jag kommer lyfta mellan 40-50 kilo men klara fler och fler repetitioner. Det låter kanske som den enda övning jag gör är bänkpress, men jag gör mycket annat också... Det är roligt att se hur jag orkar mer och utmanar mig mer i alla muskelgrupper och övningar jag ger mig i kast med.

Styrketräningen är ett viktigt led i min satsning mot vintern och skidåkningen. Jag är anmäld till Vasaloppet nästa år också, och hoppas ta stora kliv framåt i min utveckling som skidåkare i vinter. Målsättning får jag återkomma om! Att träna både tung och funktionell styrketräning är viktigt för längdskidåkare! Att ha en stark överkropp har varit mig till stor nytta som skidåkare.
Jag längtar!

10 kommentarer:

mbh sa...

Flera fina kloka o läsvärda inlägg sen jag var in här sist! Puss

Ulrika sa...

Ja kontinuitet är verkligen a och o för utveckling. Ser fram emot att höra om dina mål och jag längtar också efter skidåkning.

Emelie sa...

Å va härligt der såg ut med vinter :)

Ingmarie sa...

jag älskar din härliga inställning! Att du ser ljuset i mörkret och stretar vidare men utan att förneka eländet.
Du kommer att swischa fram som ett jehu i vinter. Och leva dina drömmar när tiden är redo. Skulle vilja veta mer om dina fäbodrömmar. :-) KRAM

elly sa...

ja, där ligger jag i lä. jag var hyfsat nöjd med mina benmuskler i början av sommaren, men när det kommer till överkroppen har jag ljusår kvar tills jag kan kalla mig stark. jag tycker att det är så hiiimla tråkigt. förmodligen för att jag är så klen. men jag lär väl sätta fräs med det med, om jag ska fixa vasaloppet 2015...

andreas sa...

jadu jonna jag skulle oxå vilja vara stark men gym är inte min grej kramar (fast det var ju inte löpning för tio år sedan heller haha)

Elina sa...

Kul när man känner utveckling! Start jobbat. Men du glömmer väl inte bålen? Har en ny bålstabilitetsövning! Och sen väderkvarnen förstås ;) Tänk om vi ändå kunde gymma ihop!

Daniel sa...

Oh vad härligt att det går så bra med styrkan! Detta kommer du ha glädje av i vinter. Skadefri och frisk är verkligen nyckeln till fin utveckling. Heja dig!

Jasmine sa...

Jag har samma mål, vill också klara 50 kg :)

Snorkkis sa...

Du är så stark! Och fokuserad! Heja dig!