måndag 11 mars 2013

Årets Påskutmaning!

Härmed presenteras...

PÅSKUTMANINGEN 2013!

I år utökar vi utmaningen! Vi utmanar oss mera!

Mellan den 15 mars - 15 april ska vi försöka springa 20 gånger! Du har 32 dagar på dig att vid 20 tillfällen byta om till träningskläder - för det är det enda kriteriet. Och eftersom utmaningen presenteras redan nu får du några bonusdagar på dig. Pricka av varje pass du gör, nu har jag gjort 1/20 osv. Det är härligt att se hur man närmar sig ett uppsatt mål.

Lägg fokus på att få in bra löprutiner. Låt passen vara relativt lugna (utifrån din förkunskap och nuvarande träningsnivå). Genom att springa ofta och lätt, vänjer du dig inför Limsjön marathon. Du kommer ändå att komma upp i en bra kvantitet med löpning och vänja dig inför nästa steg. Du kommer också att hinna återhämta dig bra mellan passen även om du springer dag efter dag!

För en del är detta ingen utmaning utan något som ni redan gör. Men för oss som inte sprungit så ofta under sista tiden är detta en lagom svår, lagom bitig utmaning att kickstarta löparvåren med!

Om du har som mål att springa cirka ett varv runt Limsjön den 18 maj 2013, så kan även 20 promenader varvat med inslag av jogg vara ett bra sätt att komma igång! Mot slutet av utmaningen kanske det fungerar att springa några kilometer sammanhängande!

För mig är detta ett sätt att vänja kroppen vid mer och mer löpning efter en vinter med klen löpträning. Merparten av mina pass kommer att vara mellan 5-9 kilometer. Efter denna löputmaning kan man lägga in längre och längre pass, samt baka in fler kvalitetspass med intervaller i schemat.

Berätta gärna om dina pass på Facebook-sidan, bloggen eller på Twitter. Använd då vår hashtag #limsjönmarathon samt #påskutmaningen Det är kul och andra blir inspirerade av Dig! Ta gärna bild om du vill, på dig själv eller där du springer.

Bland er som är med, talar om det för mig senast den 15 mars och uppnår minst 10/20 pass, kommer jag att lotta ut ett par finfina kompressionsstrumpor från GoCoCo.


Nu kör vi!

11 kommentarer:

Skidlyckan sa...

Låter som en superkul utmaning och jag blir ju onekligen sugen! Dessutom vore det riktigt bra för mej att komma igång med löpningen efter all skidåkning... måste ta en funderare. Samtidigt är det ju nu den bästa skidåkningen börjar med långa härliga pass i vårvintersolen, hinner jag springa också.. ?:)

Elina B Hansen sa...

Heja heja alla hurtbullar! Jag kanske hinner 20 barnvagnspromenader. Räknas det? Men då lär pyret skynda sig lite...

Snorsporta sa...

Det här är nog vad mina orienteringsben behöver, men är mer än nöjd om jag råkar hinna med tio pass. Vårskidåkningen lockar också :) Ska bara kurera mina öron (!) först...

Emelie sa...

Åh, mitt kort på Friskis går ut snart plus att jag tänkte lägga lite extra fokus på flåset så det här passar mig alldeles utmärkt :)
Får se hur många tillfällen jag kommer upp i!

Hejja inspiratören!

Skidlyckan sa...

Okej, har bestämt mej, jag är med! Och 1/20! :)

Hanna Buvall sa...

Jag är med, bara att försöka hålla sig frisk så ska det nog gå bra.

Malin Bodin Hansen sa...

jag tänker på löpning varenda dag men har inte sprungit en gång i år! men vilka skor ska jag köpa?! puss!

andreas sa...

kan tyvärr inte vara pga av dom orättvisa reglerna kramar

LinaTriathlet sa...

Grym utmaning! Toppen att du skrivit in mig! :) Ska vara i Sthlm en del nu så det blir en utmaning för mig vart och hur jag ska träna. Är lite rädd för sthlm, tycker det är alldeles för stort, pirr i magen bara jag tänker på hur svårt det kommer bli att hitta men det ska bli så otroligt KUL! :)

Ida och Ninni sa...

Vilken härlig utmaning! Jag är på! :) // Ninni :)

Anna sa...

Jag är med och hoppas på snabb kurering av öronen så jag kommer igång, annars får jag spurta på slutet! Hoppas på att inspirera andra under tiden på Snorsportas facebooksida & min Instagram @annagruvris.